بازیابی دتکتورهای گاز معیوب واحدها توسط کارشناس تعمیرات ابزار دقیق نیروگاه زاگرس کوثر

تعداد 15 عدد دتكتور گاز که بعلت نمايش درصد كاذب بالاي گاز و عدم  كاليبره پذيري خارج از سرويس شده بودند توسط آقای مهندس اصغر رئیسوند(کارشناس تعمیرات ابزار دقیق شرکت) بازسازی گردید.

بنابر گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق زاگرس کوثر، در ساخت این دتکتورها از قطعات نیمه هادی و فتوالکتریک استفاده شده  که به مرور زمان و در اثر شرایط محیطی ازجمله ویبره و دمای بالای محل نصب دچار خطا در اندازه گیری میشوند و در صورتیکه که مقدار خطا از 7درصد بیشتر شود، در دستورالعمل های تعمیر ونگهداری مربوط به شرکت سازنده هیچ گونه راه کاری جهت تعمیر وسرویس و تنظیم غیر از ارسال به کارخانه سازنده پیش بینی نشده است و با توجه به اینکه درصد خطای دتکتورهای مذکور بالای 20درصد بود،عملا امکان بازیابی تجهیزات مذکور با روش های موجود میسر نبود. این در حالی است که ارسال این تجهیزات بسیار گران قیمت به نمایندگی کارخانه سازنده نیز موثر واقع نشده بود.. لذا با توجه به تلاشهاي فوق الذكر و عدم دريافت نتيجه مثبت و همچنين عدم وجود برنامه تعميراتي براي آنها در داخل و خارج نيروگاه  منجر به عدم استفاده از این تجهیزات سرمايه اي شد.

با برنامه ریزی و پيگيري هاي همکاران امور تعمیرات و و اداره تعمیرات ابزاردقیق، در نهايت نتايج بسيار خوبي شامل اصلاح روش هاي جاري جهت  تست و تعمير و تنظيم دتكتورهاي مذكورحاصل گرديد و  پيرو آخرين تستها و  بررسيهاي صورت گرفته  تا به حال تعداد 13عدد از اين تجهيزات بازيابي، تست و تنظيم و آماده نصب و بهره برداري شده اند. لازم به ذکر است تا کنون تعداد 2 عدد از این دتکتورها استفاده و مورد بهره برداری قرارگرفته شده است.

یادداشت سردبیر

@zkpgm.ir

ما را دنبال کنید